pondělí 28. července 2014

27.7. - Povedený víkend v bělověžském pralese - Na kole kolem Białowieży

Plán na neděli jsme přehodnotili už v sobotu večer. Místo peších treků kolem Białowieży, jsme si chtěli půjčit kola a projet se do Narewki (vesnice na sever od Białowieży) a využít super cyklo možností. V okolí byly dvě cyklopůjčovny. Jedna drahá s novými koly a druhá levná s koly starými. Protože je tam fakt jen rovinka a super cesty, na začátku jsme o drahých kolech ani nepřemýšleli a rovnou šli ráno do té levné. Kola nevypadala nijak zázračně, ale na 4h, které jsme plánovali to víc než bohatě stačilo. Mohli jsme si vybrat jakékoli, a výpůjčka byla navíc bez zálohy a s platbou až po návratu ... velice nezvyklé, ale příjemné a hlavně rychlé, což se nám líbilo ... do doby než jsme vyjeli a po asi 6 km cesty Ize začala přehazovačka náhodně přehazovat a poté se ustálila na nejlehčím převodu bez možnosti změny ... Takže jsme se vrátili zpět (což byla pruda jet po rovince na nejlehčí převod) a zkusili kolo vyměnit - borci ani nemrkli, věděli jaké kola půjčují, takže se nijak nedivili a ochotně nám říkali ať si vybereme jiné kolo. Po delším a už pořádnějším výběru jsme opět vyjeli, ale tentokrát už si Iza vyzkoušela přehazovačku hned a lépe a protože to u všech bylo stejné, tak jsme to u nich vzdali (naštěstí něchtěli peníze, přestože jsme s tím prvním kolem byli pryč skoro hodinu) a šli do toho druhého shopu, který bal sice víc než dvakrát dražší, ale kola tam byla nová a v naprostém pořádku - radost jezdit na takovém kole.

Protože nám už ale nezbyl čas na větší výlet, půjčili jsme si kolo jen na hoinku, abychom si projeli celou Białowieżę a její okolí, protože nám mimo jiné babka v kempu doporučovala carskou restauraci za městem, že je to tam pěkné. Tak jsme tam jeli (bylo to asi 4 km za městem) a fakt to stálo za to. Moc pěkně zrekonstruovaná budova, kde kdysi chvilu přebýval car (v době, kdy ta oblast byla pod ruskou nadvládou) a jezdil tam jako všichni monarchové zemí, pod které ta oblast patřila (Rusko, Polsko, Litva). Je tam vystavený jeho starý luxusní vlak (několik extra luxusních carských vagonů) a i interiér té hospody je jak ze zámku - fakt pěkné. Potom jsme se jeli projet lesem za město. Super projížďka.

Po vyjížďce na kole jsme si zašli ještě na chłodnik, páč jako celý víkend bylo kolem 30 stupňů a sluníčko peklo, snědli jsme zbytek zásob co jsme ěmli s sebou, dali si zmrkzku a čekali ležíc v parku u jezera na autobus do Hajnówki.

Autobus byl minibus, takový jakým jsme jezdili např. v Kyrgyzu :) (tento byl ale samozřejmě novější, čistý a méně obsazený, ale i tak mi to připomnělo spíš východnější země). Sranda bylo jak se tam každý v tom buse s každým zná - byl obsazený místními kteří jeli za prací buď přes Hjnówku do Warszawy jako my, nebo do Białegostoku.

V Hajnówce jsme nejdřív dosti pracně hledali bankomat a potom, protože nádraží bylo zavřené, i hospodu, kde bychom se najedli a přečkali 2h, které nám zbývaly do odjezdu vlaku. Měli jsme dost štěstí, protože jsme narazili na luxusní běloruské bistro. Dali jsem si tam pierogi - já ruské a špenátovo-sýrové polité posmaženým špekem s cibulkou a Iza na sladko se švestkami ze smetanou. Mega dobré a taky hodně levné. Ideál. Díky energii z pierogů jsme v pohodičce došli zpátky na nádraží a dojeli domů.

Fotky z tripu: https://plus.google.com/photos/103835723246528361107/albums/6041060139355389073